fredag 2. april 2010

Vidar Sundstøl - "Drømmenes land"

Handlingen i "Drømmenes land" finner sted på The North Shore nord for Duluth i Minnesota, hvor langt på vei de fleste innbyggerne har skandinavisk opphav. Så også med hovedpersonen, politimannen Lance Hansen. En morgen finner Lance en naken og blodig mann like ved Highway 61. Mannen babler noen ord på det Lance tror er norsk, og han virker helt forstyrret. Et stykke unna ligger en annen mann, med hodet slått i stykker, og saken virker opp- og avgjort. Men for å være på den sikre siden blir en etterforskning satt i gang, og både FBI og den norske etterforskeren Eirik Nyland kommer til Cook County. Selv er Lance Hansen en ivrig lokalhistoriker, men han kan ikke huske at noen har blitt drept i dette området før. Han begynner nå å grave i gamle dokumenter, og det eneste han kommer over er medisinmannen Swamper Caribou, som forsvant sporløst en kald vårnatt i 1892. Han finner også ut at begge de mystiske sakene faktisk kan involvere hans egen slekt...

Jeg synes dette var en litt annerledes krim, uten det vanlige drivet mange krimbøker har. Språket er rolig og godt å lese, og Sundstøl fletter også inn mye historiske fakta både om indianere og skandinaviske innvandrere jeg synes er veldig interessant som bakgrunn underveis. Veldig spennende for en som er såpass interessert i både historie og slektsgranskning som meg, og som synes det er superspennende at min manns oldefar faktisk er født i det "norske" Amerika... Boka fikk forøvrig Rivertonprisen for beste norske kriminalroman i 2008. Ifølge bokas bakside er det første bok i en såkalt Minnesota-trilogi, og jeg håper jeg skal få lest mer om Lance Hansen senere. Kan hende de løse trådene i denne boka nøstes opp da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...